Premetec Oy on outokumpulainen metalli- ja muovituotteiden sopimusvalmistaja ja alihankkija. Valmistusta ohjataan LEAN-taululla, jonka premetecläiset halusivat digitalisoida paikasta riippumattomaksi tuotannonohjausjärjestelmäksi. Process Genius 3D-mallinsi tehtaan, digitalisoi tuotannonohjauksen ja lisäsi tuotannon ennustettavuutta datan avulla.

Tehtaan 3D-mallinnus alkoi kevään 2017 lopulla. ”Halusimme riittävän yksinkertaisesti räätälöitävän ja tarpeisiimme sopivan järjestelmän. Process Genius täytti vaatimuksemme parhaiten. Kehitys on ollut vuorovaikutteista ja sujunut hyvin” kertoo Premetec Oy:n toimitusjohtaja Paavo Linna. Järjestelmää on kehitetty syksyn 2017 aikana Premetecin tarpeisiin sopivaksi. Vanhoista toimintatavoista luovutaan pikkuhiljaa kokonaan.

Paperilta verkkoon

Ennen kaikki tarkastukset koneisiin ja tavaroiden lähettämiseen liittyen piti käydä hoitamassa paikan päällä. ”Työnjohtajat kävelivät hallissa katsomassa, miten työt etenevät, mitkä tavarat ovat lähdössä, ovatko koneet käynnissä ja niin edelleen. Tietoa toimituksista ja materiaaleista liikuteltiin paperilapuilla. Nyt kaikkea tietoa hallinnoidaan digitaalisesti, minkä ansiosta meillä kuluu vähemmän aikaa työnjohtotehtäviin ja tuotannon vahtimiseen” Linna kertoo.

Selaimessa toimivaan Process Geniuksen PGplant Digital Twin -käyttöliittymään on upotettu kaikki tuotantoon liittyvä tieto. Järjestelmä kerää ja yhdistelee tietoa esimerkiksi asiakkaista, heidän tilauksistaan, työmääräyksistä, tuotannonohjauksesta, tuotedokumentaatiosta sekä koneiden käyttöasteesta. Tehtaan valvonta- ja työnjohtovastuu säilyvät edelleen ihmisillä, mutta enää heidän ei tarvitse olla fyysisesti läsnä. Tuotantoa voi nyt seurata ja ohjata etänä.

Digitalisointi tuo ennakoitavuutta ja ajansäästöä

Uuden järjestelmän ansiosta tiedot ovat paremmin ja nopeammin saatavilla, kun niitä tarvitaan. ”Jos asiakas soittaa, voimme tarkistaa tilauksen tilanteen sovelluksesta ja kertoa sen vaikka kotoa käsin. Saamme nyt myös dataa siitä, miten ja missä ajassa edellinen vastaava työ on sujunut ja voimme ennakoida seuraavien töiden valmistumista” Linna kertoo.

Tulevaisuudessa asiakkaille avataan käyttöliittymään oma näkymänsä, jotta he pääsevät katsomaan tilaustensa valmistumistilannetta suoraan järjestelmästä. Näin säästetään sekä Premetecin että asiakkaan aikaa. ”Toivottavasti voimme ottaa myös raaka-ainetoimittajamme mukaan järjestelmään. Näin hekin näkisivät suoraan, milloin meillä on tuotannossa tarvetta jollekin raaka-aineelle” toteaa Linna.