Kuinka henkilöstö- ja vierailijaviihtyvyys voisi olla toimitiloissa entistä paremmalla tasolla?
Muun muassa sitä ideoitiin Elisan ja Process Geniuksen yhteisessä workshopissa Pasilassa. Elisa optimoi kiinteistöjensä ja toimitilojensa käytön Process Geniuksen digitaalisen kaksosen, Reittioppaaksi nimetyn sovelluksen avulla.
Reittioppaan avulla toimitilojen hallinta ja kokoustilojen varaukset onnistuvat 3D –mallin yhteydessä. Tarvittavat etäisyydet ja turvavälit on helpompi varmistaa esimerkiksi pandemiatilanteissa. Elisa on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä kokonaisvaltaisessa työympäristöjohtamisessa, ja Process Geniuksen toimittama Reittiopas palkittiinkin Raklin työympäristöteko-kilpailussa, jonka teemana oli koronapandemian tuomiin haasteisiin vastaaminen.
Process Geniuksen kehittäjätiimi projektipäällikkö Matias Virran johdolla haluaa varmistaa, että asiakkaan sovellus seuraa aikaansa mahdollisimman hyvin ja tuottaa aitoa lisäarvoa arjessa. Workshopissa keskusteltiin vastuullisuus- ja turvallisuuskysymyksistä. Lisäksi mietittiin voisiko olla lisäarvoa henkilöstön sijainnin jakamisesta. ”Tällöin sovelluksesta näkisi yhdellä silmäyksellä, onko juuri tietyllä toimipisteellä samana päivänä kollegoja toiselta paikkakunnalta”, Virta kertoo.
Senior Softare Developer Kaisa Lehikoinen on ollut kehittäjätiimissä vajaan vuoden. Hänen mukaansa on mahtavaa olla mukana kehittämässä jotain sellaista, jota itsekin haluaisi käyttää.
Sovelluksen UI/UX -suunnittelusta vastaava Antton Hyvärisen vastuulla on sovelluksen ulkoasuun ja käytettävyyteen liittyvät asiat. Hänen mukaansa Elisan Reittioppaan kehityksessä parasta on ollut ideoida yhdessä ja seurata, kuinka sovellus elää ja kehittyy koko ajan paremmaksi. ”Kun yli 6 vuotta sitten aloin työskennellä elisalaisten kanssa, olin vielä harjoittelijana PG:llä. Voisi melkein sanoa, että oma ammatillinen kehitykseni on vahvasti kytköksissä tämän sovelluksen kehitystyöhön”, Hyvärinen toteaa.
”Oli mukava huipentuma vuosien yhteistyölle päästä tapaamaan kasvotusten Elisan Reittioppaan ohjausryhmää. Samalla ne toimitilat, jotka palvelussa näkyvät 3D -malleina, konkretisoituvat fyysisinä tiloina ensimmäistä kertaa”, Hyvärinen kiteyttää.
Pitkän etänä tapahtuneen kehitysjakson jälkeen tiimi ja asiakkaat olivat tyytyväisiä kasvokkain tapaamisesta ja yhteinen visio kirkastui ohessa hieman lisää.